V.O.Stripgildeforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stripgilde in Angoulème

+4
Luc Vincent
Lode Devroe
Tom Bouden
Marc Verhaegen
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Stripgilde in Angoulème Empty Stripgilde in Angoulème

Bericht van Marc Verhaegen wo 24 dec 2008 - 10:59

Stripgilde in Angoulème

Vanuit het Vlaams Fonds voor de Letteren wordt onverwacht een kans geboden aan de Stripgilde om op het festival van Angoulème van 29 januari tot en met 1 februari 2009 via een standruimte van 8 vierkante meters de stripalbums van haar leden aan het publiek en de uitgevers tentoon te stellen.
Dit is een unieke kans om onze leden tijdens dit vierdaags stripfestival met internationale uitstraling onder de aandacht te brengen.
Striptekenaars kunnen zo aan bod komen, wiens werken nog niet in het Frans werden vertaald. Het is de bedoeling van de Stripgilde om de werken van haar leden in de aandacht te brengen van Franse of andere buitenlandse uitgeverijen. De Stripgilde kan in samenspraak met het VFL de contacten leggen en indien nodig doorverwijzen naar de uitgeverijen waar bepaalde auteurs in het Nederlandse taalgebied onder contract liggen. Het is niet de bedoeling van de Stripgilde om contracten te sluiten, wel om mensen met elkaar in contact te brengen.

Na overleg met het Vlaams Fonds is het volgende besloten.

Opzet
Er zal op de stand een grote kaart van Vlaanderen te zien zijn, waarop alle striptekenaars met hun naam en klein zelfgetekend portretje (15 op 15 cm) aangeduid zullen staan.

Er zullen op de stand drie zuilen met vier wanden geplaatst worden. De afmetingen van de wanden zijn 50 cm breedte op 2,10 meter hoogte. Op elk van die wanden kan een striptekenaar uitpakken met zijn werk.
Dit zou dus ruimte bieden aan 12 striptekenaars. Wij zullen dit herbekijken al naargelang de aanvragen die we binnenkrijgen.

Iedere deelnemer moet op voorhand schetsen maken van zijn paneel. Deze schetsen moeten tegen 7 januari binnengeleverd worden.
De selectie van de auteurs gebeurt op basis van deze schetsen.

Het materiaal voor de aankleding van de panelen moet door de striptekenaars zelf aangeleverd worden. (Printshops drukken tot 1,5 meter breed en kosten ongeveer € 60,00 per vierkante meter)

Reglement
Stripauteurs moeten vooraf overleg plegen met hun uitgeverij, in verband met de tentoon te stellen werken. Zij moeten de toelating hebben van hun uitgeverij.

Originele werken worden niet tentoongesteld.

De tentoonstellingsruimte is een grote tent, waarin ook Ballon Media, Standaard Uitgeverij, BCB, Bries, Oogachtend, Silvester en Atlas zullen vertegenwoordigd zijn.

De stripauteurs moeten reeds bij een bestaande uitgeverij hebben gepubliceerd. Uitgaven in eigen beheer worden niet meegerekend.

De stripauteurs moeten een zo volledig mogelijke informatiefiche maken van zichzelf, hun werk en van hun uitgeverij. Bovendien moeten zij van elk album 5 gratis exemplaren ter beschikking stellen.

Er zal ook een verkoopsstand aanwezig zijn elders in de ruimte. Daar worden alleen in het Frans vertaalde strips te koop aangeboden.

Het Fonds zorgt voor de aankleding van de stand. De zuilen zullen op de manier aangekleed worden zoals is aangegeven op de ontwerpschets van de auteur.
Hierbij moet de auteur bruikbaar en kwalitatief mooi materiaal aanleveren.

De geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu aanmelden.
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Aantal berichten : 302
Leeftijd : 67
Registration date : 29-01-08

http://www.senneensanne.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Stripgilde in Angoulème Empty Re: Stripgilde in Angoulème

Bericht van Tom Bouden wo 24 dec 2008 - 13:00

Uitgaven in eigen beheer worden niet meegerekend.

Zo gaan die mensen natuurlijk nooit een kans krijgen.
Tom Bouden
Tom Bouden

Aantal berichten : 294
Leeftijd : 53
Registration date : 11-03-08

http://www.tombouden.be

Bericht van Marc Verhaegen vr 26 dec 2008 - 0:14

Hey Tom, als er tekenaars zijn die beloftevol en waardevol werk in eigen beheer hebben uitgebracht, dan hoor ik dat graag. Laat ze naar voor treden. Geef me redenen, geef me materiaal om jullie te verdedigen. Als de respons op deze weliswaar erg late uitnodiging voor Angoulème overweldigend is, dan zal ik eenieder verdedigen die zich aanmeldt. Zelfs al zijn het er meer dan 20 striptekenaars en scenaristen.
Als jullie aanmerkingen hebben op de regels hierboven vermeld, dan hoor ik die graag. Persoonlijk vind ik de ruimte voor slechts 12 tekenaars erg weinig, aangezien we tussen de veertig en vijftig aangesloten leden hebben. Maar geef me wel de nodige respons, de nodige alternatieve voorstellen, waarmee ik in het overleg met de VFL aan de slag mee kan gaan.
Licht geen zinnetje uit bovenstaand verslag en becommentarieer dat niet zonder een eigen alternatief voorstel op tafel te leggen. Dat is te gemakkelijk. Ik wacht vol ongeduld op jullie reacties.
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Bericht van Lode Devroe vr 26 dec 2008 - 6:33

Beste Marc, aangezien ik (nog) geen volwaardig papieren album op m'n naam heb , heb ik een uitgebreide argumentatiebrief gestuurd naar je adres.
Ik zou dolgraag meedoen.
Lode Devroe
Lode Devroe

Aantal berichten : 228
Registration date : 16-02-08

Bericht van Marc Verhaegen vr 26 dec 2008 - 9:41

Lode, ik ken je kwaliteiten en zal je kandidatuur verdedigen. Misschien is de regel 'geen albums in eigen beheer' te beperkend. Wij moeten er als Stripgilde voor zorgen dat wij de beste kwaliteit tonen in Angoulème. Indien er tekenaars zijn die eventueel niet of nauwelijks hebben gepubliceerd, maar toch kwalitatief hoogstaand werk kunnen voorleggen, dan moet de dialoog daarover gevoerd kunnen worden. Het is nu eenmaal heel moeilijk om gepubliceerd te raken tegenwoordig. De plaatsen zijn beperkt en de economische recessie maakt de situatie er niet beter op.
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Bericht van Tom Bouden vr 26 dec 2008 - 13:09

Licht geen zinnetje uit bovenstaand verslag en becommentarieer dat niet zonder een eigen alternatief voorstel op tafel te leggen.

Oeps, nu doe ik dat nog eens Wink
Mijn alternatief is wellicht duidelijk: geen beperking qua uitgaves. Zoals je ondertussen zelf al schreef wordt maar een beperkte groep mensen daadwerkelijk gepubliceerd door zogezegd volwaardige uitgeverijen. Wat echter niet noodzakelijk betekent dat zij de beste of meest interessante auteurs zijn die vlaanderen telt. Sommige van die laatste groep publiceert jarenlang in eigen beheer of in kortstondig bestaande alternatieve tijdschriften, of anno 2008 heel vaak ergens op de een of andere website. Een deel daarvan wordt uiteindelijk wel opgepikt door een uitgever, maar ik vermoed dat sommigen ondanks hun talenten nooit commercieel genoeg bevonden worden voor een reguliere papieren uitgave. Of toch niet in dit taalgebied. Moet je ze dan maar meteen ook eventuele kansen in het buitenland onthouden?

( en nee, ik schrijf dit niet uit eigen belang, want in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen heb ik in theorie nog nooit een album in eigen beheer gepubliceerd )
Tom Bouden
Tom Bouden

Bericht van Marc Verhaegen vr 26 dec 2008 - 13:23

Tja, die regel zorgt blijkbaar voor een zekere irritatie door zijn beperking. Nogmaals, de kandidaten zullen ook beoordeeld worden op basis van hun inzending. Maar wie van jullie heeft de tijd om tegen 8 januari een ontwerp-schets te maken van zijn ruimte op één van de zuilen? (50 cm breed en 2,10 meter hoog)
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Bericht van Tom Bouden wo 31 dec 2008 - 12:40

Mag ik nog eens vragen wat de regel dat er van elke album 5 exemplaren beschikbaar gesteld moeten worden precies inhoudt? Gaat dat om alle albums die je ooit maakte? Om de albums die op de een of andere manier vermeld worden op de zuil? Om de eventueel in het frans vertaalde albums?
Tom Bouden
Tom Bouden

Bericht van Marc Verhaegen ma 5 jan 2009 - 19:27

Tom, ik ga je erover bellen. Ik heb hier gisteren een antwoord op gepost, maar dat is volledig de mist ingegaan.
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Stripgilde in Angoulème Empty Stripgilde in Angoulème

Bericht van Luc Vincent di 6 jan 2009 - 14:42

Beste Marc,

ik heb enkele vraagjes omtrent het project met de stripzuilen.
Wij, van Orphanimo!!, zijn niet langer meer onder contract bij Standaard Uitgeverij.
We hebben onze rechten ook terug in eigen bezit en zijn slechts gebonden aan de verplichting om bij elke tekening dat gemaakt werd toen we wèl nog in contract waren, de naam van de uitgeverij te vermelden. Vanaf we dus nieuwe tekeningen maken ivm Orphanimo!! zijn we vrij onze eigen copyright eronder te zetten.
We zijn wel nog steeds op zoek naar een nieuwe uitgever om het vervolg van Orphanimo!! te verstrippen.
Dus zou de kwartzuil ons goed van pas kunnen komen Smile

Zoals u weet tekenen we Orphanimo!! met z'n 3'en. Slecht ik ben lid van de Stripgilde. Mogen mijn 2 companen ook op de 15x15 portrettekening staan?

Wordt de auteur verwittigd als hij niet geselecteerd wordt?

We hebben een probleem met de 5 gratis exemplaren van elk album. Zoals u weet zijn er 12 Orphanimo!!'s verschenen en dat maakt een hoop gratis exemplaren.
En geloof me of niet, maar zoveel hebben we er zelfs niet meer. Persoonlijk hebben we van elk album maar net genoeg voor onszelf. De rest werd vernietigd door de uitgeverij of verkocht aan een Hollandse opkoper. Vraag onze vriend Johan De Smedt voor alle details (want wij weten zelfs niet HOEVEEL er vernietigd zijn en HOEVEEL er verkocht zijn). Dus: we zitten met een probleem ivm de gratis exemplaren... Sad

De kosten voor het aanmaken van de print zelf, moeten die door de auteur zelf gedragen worden? Of bekostigd de Stripgilde of het VFL dit?

En hoe komt de file (met de afbeelding voor op de zuil en het zelfportret) tot bij jullie? CD-R naar jullie sturen? Doormailen?

Hopelijk tot binnenkort met extra info Smile

Groetjes,
Luc Vincent
Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Bericht van Tom Bouden di 6 jan 2009 - 16:12

We hebben een probleem met de 5 gratis exemplaren van elk album. Zoals u weet zijn er 12 Orphanimo!!'s verschenen en dat maakt een hoop gratis exemplaren.

Daar kan ik alvast op antwoorden: het gaat gewoon om de albums die je zelf ter beschikking wil stellen. Is dat maar één titel; prima. Zijn dat er 12; ook goed.
Tom Bouden
Tom Bouden

Bericht van Marc Verhaegen di 6 jan 2009 - 19:10

Hallo Vincent. Het aanbod geldt voor leden van de Stripgilde. Ik zou dus willen vragen aan je twee companen om zich lid te maken van onze Stripgilde. Dat kost hen slechts € 50. Voor dat bedrag kan je niet sukkelen. Zij zijn dan ook meteen lid van de Vlaamse Auteursvereniging en krijgen een jaar gratis toegang tot het BCB. Plus dat ze regelmatig op dit forum van gedachten kunnen wisselen met collega's. Dat mag geen probleem zijn, toch?

Goed nieuws in ieder geval dat de rechten weer bij jullie zijn. Dan hoef je aan de uitgeverij geen toelating te vragen voor het gebruik van de figuren.

Onkosten moeten gedragen worden door de auteurs zelf. Donderdag kan ik proberen een lans te breken voor alle deelnemers. Het zou eigenlijk mooi zijn als de VFL ons hierin tegemoet zou komen. Nu, het is al mooi dat we deze ruimte krijgen natuurlijk.

Stuur de file in kleine resolutie naar me op. Ik print het hier af en neem jullie ontwerp donderdag mee naar het Fonds. Veel succes!
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Bericht van Marc Verhaegen do 8 jan 2009 - 19:06

Goed nieuws van het Vlaams Fonds voor de Letteren. Alle deelnemers aan de manifestatie zijn geselecteerd.
Dat betekent dat Merho, Tom Bouden, Peter Willems, Luc Vincent, Charel Cambré, Steven Dupré, Studio Max, Lectrr, Patrick Van Oppen, Thomas Du Caju, Lode Devrou, Jan Bosschaert, Jeff Broeckx en ikzelf aan hun paneel mogen beginnen.

Opgelet, de deadline is 16 januari.

Hieronder hetgeen vanmiddag is besproken met de heer Carlo Van Baelen:

het geheel wordt gepresenteerd onder de titel “VLAAMSE onafhankelijke STRIPGILDE”

** zuilposter
formaat bekleefbare oppervlakte is 50 cm breed op 200 cm hoog
aan copycenter op te vragen in welk format moet aangeleverd – de standenbouwer geeft aan vanuit zijn ervaring dat indien aangeleverd wordt 1/1 100 dpi nodig is / bij 50 % aanlevering 300 dpi
afgewerkt (dwz op juiste formaat en op zelflevend materiaal) af te leveren bij VFL Generaal van Merlenstraat 30 Berchem (vlakbij Berchem station) uiterlijk vrijdag 16 januari t.a.v. Elise Van Oosthuyse

** overzicht aanwezige auteurs
aanvullend op een kaart van Vlaanderen worden de auteurs op een gestandaardiseerde wijze voorgesteld
iedereen bezorgt een zelfportret in kleur (15 x 15 cm) en de naam in een zelf te bepalen lettertype in zwart–wit in elektronische vorm 100 dpi aan Elise.vanoosthuyse@vfl.be en dit uiterlijk 16 januari     

** informatiefiches per auteur (informatie moet uitgeversgericht zijn!!!)
noodzakelijke informatie om de auteur te kunnen contacteren: naam (eventueel pseudoniem), adres, telefoon/fax/GSM, website, mailadres
beknopte situering van de reeks / hoofdfiguren (bij voorkeur in het Frans of Engels)
‘visuele’ elementen die herkenbaarheid bevorderen
aantal beschikbare delen / uitgeverij / wie beheert de rechten?

Aan te leveren geprint op formaat  A4 - het VFL zorgt voor de nodige kopies

Te bezorgen uiterlijk 16 januari

Het VFL registreert in Angoulème de coördinaten van alle geïnteresseerde buitenlandse uitgevers en bezorgt die nadien aan de auteur.

** albums
 Vijf toonexemplaren per auteur (dus niet per titel of per reeks!!) voor geïnteresseerde buitenlandse uitgevers (onze ervaring in Frankfurt en Bologna leert ons dat uitgevers vragen om boeken e.d. na de beurs per post toe te sturen)

te bezorgen uiterlijk 16 januari

OPGELET
Gegevens die na 16 januari bezorgd worden, kunnen niet meer verwerkt worden – indien 1 van de nodige elementen ontbreekt (zuilposter – zelfportret + naam – informatiefiche – albums), vervalt de integrale presentatie van de betrokken auteur.
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Bericht van Tom Bouden zo 11 jan 2009 - 13:12

Ik vrees dat ik wegens tijdsgebrek ga moeten afhaken.
Tom Bouden
Tom Bouden

Bericht van Marc Verhaegen ma 12 jan 2009 - 11:10

Ik denk dat dat echt niet nodig is, Tom. Je hebt je affiche reeds ontworpen, stuur dat ontwerp naar mij door en ik zorg voor een affiche. Het ontwerp dat je doorstuurt moet 100% zijn en in minimum 150 dpi.
Zelfportretje heb je nog wel ergens liggen denk ik en het A-4tje kan geen probleem zijn.

Als er andere tekenaars zijn die geen print-shop vinden, stuur het materiaal naar mij door voor woensdag, dan heb ik een drukker hier in de buurt die voor de afwerking zorgt en binnen het budget van 100 euro blijft.

Nog even zeggen dat het VFL de Stripgilde voor dit project subsidieert voor een bedrag van 100 euro per tekenaar.

Mijn adres is:

Marc Verhaegen
Catershoflaan 25
2170 Merksem
Marc Verhaegen
Marc Verhaegen

Bericht van Admin ma 12 jan 2009 - 16:57

Toch nog eens chapeau, Marc, voor je inzet in deze en vele andere projecten ten gunste van de Stripgilde en haar leden.
Het is niet voor de hand liggend dit alles te doen tussen de professionele bezigheden door.
Ere wie ere toekomt!
Admin
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 559
Leeftijd : 58
Registration date : 26-01-08

http://www.wimswerts.be

Bericht van Patrick Van Oppen ma 12 jan 2009 - 18:19

Admin schreef:Toch nog eens chapeau, Marc, voor je inzet in deze en vele andere projecten ten gunste van de Stripgilde en haar leden.
Het is niet voor de hand liggend dit alles te doen tussen de professionele bezigheden door.
Ere wie ere toekomt!
Inderdaad! (emoticon neemt petje af)
Patrick Van Oppen
Patrick Van Oppen
Admin
Admin

Aantal berichten : 421
Leeftijd : 55

Bericht van Lode Devroe ma 12 jan 2009 - 18:20

Nog een hoedje af voor Marc!
Lode Devroe
Lode Devroe

Aantal berichten : 228
Registration date : 16-02-08

Bericht van pieter de poortere di 13 jan 2009 - 13:14

applaus!
pieter de poortere
pieter de poortere

Aantal berichten : 23
Registration date : 28-03-08

http://www.boerke.be

Bericht van Luc Vincent di 13 jan 2009 - 13:55

"Nog even zeggen dat het VFL de Stripgilde voor dit project subsidieert voor een bedrag van 100 euro per tekenaar.'

Hallo Marc,
moet ik daaruit verstaan dat we zelf de affiche niet zelf moeten bekostigen?

Groeten,
Luc
Luc Vincent
Luc Vincent

Bericht van Tom Bouden di 13 jan 2009 - 14:55

Ik wou nog eventjes laten weten dat de post haar tarieven weer eens heeft aangepast. Bij het versturen van je 5 albums kan dat van belang zijn. Indien je pakje dikker is dan 3 cm, en breder is dan 23 cm, moet je dat versturen met een taxipost-ticket. Anders vind je het de volgende dag terug in je eigen brievenbus.
Tom Bouden
Tom Bouden

Bericht van Luc Vincent di 27 jan 2009 - 17:40

ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op onderstaande vraag...
Kan iemand - met kennis van zaken Wink - dat even voor mij doen, aub?
Alvast mersie!

"Nog even zeggen dat het VFL de Stripgilde voor dit project subsidieert voor een bedrag van 100 euro per tekenaar.'

Hallo Marc,
moet ik daaruit verstaan dat we zelf de affiche niet zelf moeten bekostigen?

Groeten,
Luc
Luc Vincent
Luc Vincent

Bericht van Patrick Van Oppen wo 28 jan 2009 - 5:51

Tja, van Marc heb voorlopig ook nog niet de rekening gekregen voor mijn affiche/banner/poster.

Zeg festivalgangers, niet vergeten foto's te nemen daar in Angoulême voor de thuisblijvers hè.
Patrick Van Oppen
Patrick Van Oppen
Admin
Admin

Aantal berichten : 421
Leeftijd : 55

Bericht van Luc Vincent wo 28 jan 2009 - 15:27

Bedoel je dat je ook wacht op het terugbetalen van de kosten voor de zuil?
Luc Vincent
Luc Vincent

Bericht van Luc Vincent wo 28 jan 2009 - 15:33

Zou er toevallig niemand zijn die verhinderd wordt om te gaan en dus een accreditatie teveel hebben?
Het zou ons goed van pas komen om toch 1 van ons 3's daar te hebben.
Bij deze een oproep (... proep... roep... oep...ep...)
Serieuze echo hier... Volgens mij zijn ze al allemaal weg. (buiten de Patrick dan... Wink
Luc Vincent
Luc Vincent

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende