V.O.Stripgildeforum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

3 plaatsers

Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Luc Vincent zo 27 jan 2013 - 13:51

Beste allemaal,

al sinds vorig jaar februari werk ik aan educatieve projecten (illustraties) voor het bedrijf PLAYLANE in Drongen (Gent).
Na een meeting daar, stelde één van de bedrijfsleiders me voor om samen met hem en zijn team van ontwikkelaars en grafici, te denken aan het ontwikkelen van een stripplatform voor het uitgeven van strips via iPad.
Het idee is niet nieuw, dat weet ik. Maar zij zijn geïnteresseerd om allerhande strips (enkelingen) en stripreeksen uit te geven van tekenaars die al jaren meedraaien en faam verworven hebben evenals - en dat is belangrijk - striptekenaars die startend zijn en/of geen uitgevers gevonden hebben om hun werk uit te geven. Alle strips zouden in principe welkom zijn. Ook reeksen, zoals onze Orphanimo!!-reeks, die al uitgebracht geweest zijn en nu niet meer verbonden zijn aan een uitgeverij, zijn meer dan welkom.
Alles kan dus eveneens her-uitgegeven worden ALS er geen binding meer is met de uitgeverij waar de reeks voordien werd uitgegeven. Maw als de rechten terug bij de auteur zijn. Zoals bij ons het geval is.
Bij nog niet uitgegeven werk is dat dus geen probleem omdat de auteursrechten zowiezo bij de auteur zelf zijn.

Het stripforum is momenteel in een opstartfase. Orphanimo!! werd als eerste gekozen om op deze manier nieuw leven ingeblazen te krijgen. (en wij zijn daar heel content mee) Very Happy
Er zijn testen uitgevoerd om te bekijken hoe de strip het best kan verwerkt worden voor de iPad.
We zouden geen te opvallende fancy stuff gaan doen. Eerder mikken naar de gebruiksvriendelijkheid.

Men bekijkt ook momenteel hoe men de eventuele opbrengst van de verkochte albums zal verdelen.
Hoe de verdeling dus zal zijn tussen de auteur en PLAYLANE.
Wat interessant is voor ons, de auteurs, is dat ik
1. mag zeggen dat de mensen met wie ik daar nu bijna een jaar werk, eervol zijn en heel correct.
En 2. dat ze openstaan voor suggesties wat betreft die verdeling.
Maw. Ze zouden het fijn vinden om een idee te krijgen van wat binnen de Stripgilde als een eerlijke verdeling beschouwd wordt.
De strips die ondertussen werden uitgegeven onder de vleugels van de Stripgilde kennen zulk een verdeling al.
Nu, de techniek en de verdeling van de strips zijn totaal anders, maar misschien kan men zich op deze verdeling baseren?

PLAYLANE staat open voor suggesties, dus. Ook voor een meeting met de auteurs zelf.
In welke vorm (met veel auteurs tegelijk of eerder een 'delegatie') weten ze momenteel niet.
Misschien kan er een voorstel van jullie zelf komen?
Dan kunnen we samen overleggen wat mogelijk is.

Ik hoop dat dit voorstel niet ongepast overkomt voor de Stripgilde. Ik sprak er Marc Verhaegen over, maar er kwam weinig reactie terug... Maar mss zal die het heel druk hebben nu...
Ik vind deze mogelijkheid goed voor mensen - zoals wij - die de drukkosten voor het publiceren van strips in eigen beheer niet echt zien zitten en die het nog minder zien zitten om een ton retours terug te krijgen.
PLAYLANE doet een gok met het publiceren van een album of reeks. Daar worden geen kosten voor gerekend, dacht ik begrepen te hebben. Indien er geen enkele strip verkocht is, dan worden er ook geen kosten gerekend.
Het is pas wanneer er verkocht wordt dat er wordt over gegaan naar een verdeling van de opbrengst.

Belangrijk is, ik herhaal, van de auteursrechten in eigen handen te hebben.
We verlenen PLAYLANE het recht om de strip(reeks) digitaal uit te brengen via iPad.
Dus alle andere rechten blijven in ons bezit.

PLAYLANE hoopt per jaar toch een aanbod te kunnen plaatsen van minimum 50 titels.
Indien dit zo niet is, zou er enkele overgegaan worden op het plaatsen van Orphanimo!!.
Ik weet niet hoe jullie hierover denken, vandaar deze item.

De bedoeling is ook om een meerwaarde te geven aan het digitaal publiceren door bv. een making of bij de te verkopen strip te plaatsen. Of andere gizmo's die de klant leuk zou vinden (ideeën zijn welkom)...

Info over PLAYLANE vind je op hun website: http://www.playlane.be
Jullie kunnen me rechtstreeks contacteren op luc.vincent@telenet.be (omdat mij gevraagd is te polsen naar jullie interesse / belangstelling gaan jullie eerste reacties via mij en niet rechtstreeks via iemand van PLAYLANE).

Indien er interesse is om eens samen te zitten met de bedrijfsleiders van PLAYLANE, dan zorgen we voor een meeting...

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.

Indien er vragen zijn: shoot!

Met vriendelijke groeten,
Luc Vincent - www.thou-art.be
www.orphanimo.be


Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Woonplaats : Zaffelare (Lochristi)
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Tom Bouden zo 27 jan 2013 - 14:15

Wat die suggestie voor verdeling betreft: er is net een digitale versie van een engelse vertaling van een album van mij verschenen, en daarvoor krijg ik 50%.
Tom Bouden
Tom Bouden

Aantal berichten : 294
Leeftijd : 52
Woonplaats : brugge
Registration date : 11-03-08

http://www.tombouden.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Luc Vincent zo 27 jan 2013 - 14:21

Hallo Tom,
bedankt voor je reactie.
Indien je interesse hebt om de meeting bij te wonen, laat je het ook maar weten.
We zien wel hoe we dit dan organiseren...

Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Woonplaats : Zaffelare (Lochristi)
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Steven Dupré ma 28 jan 2013 - 7:34

Dat klinkt erg interessant, Luc. Hou me op de hoogte van die gelande meeting aub.

Steven Dupré

Aantal berichten : 284
Registration date : 29-01-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Luc Vincent ma 28 jan 2013 - 7:46

Dat zal ik zeker doen, Steven.
De reacties die ik vandaag nog zou krijgen (en de dagen nadien) bundel ik samen en stuur ik door naar Playlane (wat betreft de vragen, opmerkingen en suggesties ivm het project dan toch). Dan kunnen zij ook al intern overleggen hoe ze ons kunnen tegemoet komen.... Ik hoop snel iets van Playlane te horen. Jelle, een van de bedrijfsleiders, was in ieder geval al enthousiast van het feit dat ik eindelijk jullie had kunnen contacteren ivm het project. (het is nogal druk geweest - en is het nog. Maar dit weekend had ik even tijd om mijn epistel erover te schrijven Wink Trouwens: het tweede deel van Midgard was ook om van te snoepen! Smile Groeten, Luc
Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Woonplaats : Zaffelare (Lochristi)
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Luc Vincent ma 28 jan 2013 - 8:39

Beste allemaal,
in navolging van het bericht dat ik gisteren op het forum plaatste ( Digitaal uitgeven op iPad van strips via het nieuwe stripplatform van PLAYLANE), zou Playlane graag samen zitten met - toch zeker - een tiental striptekenaars. Het mogen er ook meer zijn!

Zij stellen de volgende nog beschikbare data voor:
vrijdag 22 februari en donderdag 28 februari.

Aan ons de keuze dus.

Het zou doorgaan bij Playlane zelf, in Drongen.

Ik hoor (lees) wel van jullie wie er graag zou bij willen zijn en wanneer de meeting voor jullie het best doorgaat.

Mvg,
Luc
Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Woonplaats : Zaffelare (Lochristi)
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Steven Dupré ma 28 jan 2013 - 10:02

Ik wil er graag bij zijn.
Liefst op 22 februari.
En ook liefst in de namiddag. Drongen is vrij ver van hieruit.

En ik geloof dat ik net op radio 1 in Hautekiet een van de werkneemsters van Playlane heb horen getuigen over jobhoppen. Dat was ook toevallig.

Steven Dupré

Aantal berichten : 284
Registration date : 29-01-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Luc Vincent ma 28 jan 2013 - 10:07

't Is genoteerd Smile
Ik wacht nog even om te zien of er nog anderen reageren om de datum door te geven.

22 februari? Nog kandidaten die in de mogelijkheid zijn om dan naar de meeting te komen?

(en: toeval bestaat niet, denk ik Wink
Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Woonplaats : Zaffelare (Lochristi)
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Tom Bouden ma 28 jan 2013 - 13:43

Ik heb al twee uitgaves als e-book en bezit de rechten op een groot deel van mijn strips, dus het concept interesseert me wel, maar ik ga niet in Drongen geraken. Ik hoor wel wat het wordt.
Misschien zou Playlane ook eens contact moeten opnemen met Peter Bonte, hij is al een tijdje bezig met strips te publiceren als e-books (en lag samen met mij aan de basis van een befaamd censuur-incident met Apple).
Tom Bouden
Tom Bouden

Aantal berichten : 294
Leeftijd : 52
Woonplaats : brugge
Registration date : 11-03-08

http://www.tombouden.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Luc Vincent ma 28 jan 2013 - 13:49

Misschien een goed idee, inderdaad...
Vooral wat betreft censuur kwesties...
Luc Vincent
Luc Vincent

Aantal berichten : 67
Leeftijd : 56
Woonplaats : Zaffelare (Lochristi)
Registration date : 06-05-08

http://www.lucvincent.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane Empty Re: Digitaal publiceren op iPad via het nieuw opgestart stripplatform van Playlane

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum